Πολιτισμος

Θεσσαλικά τοπόσημα…

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Ως τοπόσημο ορίζεται  ένα αντικείμενο στον χώρο, το οποίο χαρακτηρίζει ένα συγκεκριμένο τόπο και μέσω αυτού ο άνθρωπος έχει στιγματίσει την περιοχή δράσης του και έχει εκφράσει τις βαθύτερες πνευματικές ή  καλλιτεχνικές ανησυχίες του…

Στον Βόλο, στο πιο κεντρικό σημείο της παραλίας θα βρείτε το Ηρώο.

Το Μνημείο των Πεσόντων ή το Ηρώο, όπως συνήθως αποκαλείται, είναι εγκατεστημένο από το 1986, (συμβολή Αργοναυτών και Φιλελλήνων), μπροστά από το κτήριο Παπαστράτου. Έργο του γλύπτη Θόδωρου Παπαγιάννη αποτελεί το πιο γνωστό μνημείο της πόλης επιφορτισμένο με ιδιαίτερο συμβολικό χαρακτήρα.

Η κατασκευή του μνημείου αυτού, που είναι αφιερωμένο στη «Μνήμη των Αγωνιστών της Εθνικής μας Ανεξαρτησίας» αποφασίστηκε το 1984, μετά από ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου Βόλου. Μετά από προκήρυξη πανελλήνιου καλλιτεχνικού διαγωνισμού, το έργο ανέλαβε ο καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών και από τους επιφανέστερους σήμερα Έλληνες γλύπτες της μνημειακής γλυπτικής, Θοδωρής Παπαγιάννης.

Ο ορειχάλκινος έφιππος ανδριάντας του μεγάλου ήρωα του 1821, Γεωργίου Καραϊσκάκη, φιλοτεχνήθηκε, σύμφωνα με στοιχεία του Πολιτιστικού Οδηγού που επιμελήθηκε το Μουσείο Πόλης του Δήμου Καρδίτσας από την γλύπτρια Νικολίτσα-Λητώ Λεοντή, κόρη του γνωστού γλύπτη Ευστάθιου Λεοντή, ύστερα από πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό. Τοποθετήθηκε στην κεντρική πλατεία της πόλης της Καρδίτσας το 2017.

 Tο γλυπτό παριστάνει τον ήρωα στην τελευταία μάχη της ζωής του και εκφράζει με μεγάλη πιστότητα την ένταση και την αγωνία του αλόγου, αλλά και την αποφασιστικότητα του ίδιου του ήρωα να πολεμήσει τον εχθρό, αν και ήδη ήταν βαριά άρρωστος. Το βλέμμα του δείχνει ότι ήδη έχει περάσει στην απέναντι όχθη του Αχέροντα, αλλά η ψυχή του υποστηρίζει ως την τελευταία στιγμή τον αγώνα όλης του της ζωής.

Ο εξοπλισμός του αλόγου, τα ρούχα του ήρωα και η αρματωσιά του φιλοτεχνήθηκαν με περισσή λεπτομέρεια, αποδίδοντας τις πληροφορίες που συγκέντρωσε η γλύπτρια από βιβλία, πίνακες ζωγραφικής και άλλες ιστορικές πηγές.

Η κεντρική πλατεία, ήταν η καρδιά του εμπορικού κέντρου και ο κατεξοχήν χώρος δημόσιων θεαμάτων και κοινωνικής συνεύρεσης της πόλης.

 Σύμφωνα με στοιχεία του παραπάνω οδηγού, από «πλατεία της αγοράς» μετονομάστηκε σε πλατεία Ελευθερίας, όταν η Θεσσαλία προσαρτήθηκε στο ελληνικό κράτος, το 1881.

Ορειχάλκινος ανδριάντας του γιατρού-θεού. Είναι στημένος στην νέα γέφυρα του Ληθαίου ποταμού στα Τρίκαλα. 

Ο Ασκληπιός απεικονίζεται με πυκνά μαλλιά και μούσι να φοράει μανδύα. Στο αριστερό χέρι κρατάει ραβδί γύρω από το οποίο κουλουριάζεται ένα φίδι, σύμβολο της Ιατρικής επιστήμης. Φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Θεόδωρο Βασιλόπουλο και στη βάση του φέρει τις επιγραφές:

«ΣΤΟΝ ΑΣΚΛΗΠΙΟ. ΤΑ ΤΡΙΚΑΛΑ Η ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ»

«ΕΓΩ Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ, ΕΞ ΙΕΡΗΣ ΤΡΙΚΚΗΣ ΗΚΩ. ΕΥΣΕΒΙΟΣ ΙΙΙ.14.6»

«ΕΤΑΙΡΟΣ Δ’ ΕΣΤΙ ΛΗΘΑΙΟΣ ΠΟΤΑΜΟΣ Ο ΠΕΡΙ ΤΡΙΚΚΗΝ ΕΦ΄ Ω Ο ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ ΓΕΝΝΗΘΗΝΑΙ ΛΕΓΕΤΑΙ. – ΣΤΡΑΒ. ΓΕΩΡΡ. ΧΙV. 647»

Το ταφικό μνημείο του μεγαλύτερου ιατρού που γνώρισε ο αρχαίος κόσμος και πατέρα της Ιατρικής Επιστήμης, βρίσκεται στη Λάρισα. Αποκαλύφθηκε τυχαία, μετά από μια πλημμύρα του Πηνειού στα 1826 και το 1978 στήθηκε προς τιμήν του Ιπποκράτη άγαλμα, απέναντι από το πάρκο του Αλκαζάρ. Το άγαλμα φιλοτέχνησε ο γλύπτης Γιώργος Καλακαλάς. Επιπλέον, από το 2009 λειτουργεί στο κενοτάφιο του Ιπποκράτη μνημείο – μουσείο, το οποίο περιέχει προτομές σε χαλκό του Ασκληπιού, της Υγείας, του Νικ. Παπανικολάου, του Φλέμινγκ και του πρώην προέδρου του Μορφωτικού Συλλόγου Λάρισας, Δημ. Παλιούρα. Επίσης, υπάρχει μαρμάρινη πλάκα με τον όρκο του Ιπποκράτη, καθώς και τους αφορισμούς του Ιπποκράτη, αλλά και άλλα γραπτά του, σε μαρμάρινες πλάκες. Ο επισκέπτης, επίσης, μπορεί να δει ένα μαρμάρινο αντίγραφο της χαμένης πλάκας που σκέπαζε τον τάφο του Ιπποκράτη και διάφορες ανάγλυφες παραστάσεις που δείχνουν τον σπουδαίο αυτόν γιατρό να θεραπεύει αρρώστους.