Το 1896 το πρώτο Υπεραστικό Λεωφορείο κυκλόρησε στην Ελλάδα. Επρόκειτο για ένα σκαρί 14 θέσεων, γαλλικής κατασκευής, που θεωρήθηκε μεγαθήριο για την εποχή του…
Σήμερα, υπάρχουν 62 ΚΤΕΛ, τα οποία διενεργούν το 80% των επιβατικών μεταφορών, αφήνοντας το αποτύπωμά τους, επιτελώντας παράλληλα έντονο κοινωνικό έργο.
Σε όλη την Ελλάδα, το λεωφορείο αποτελεί σημείο αναφοράς. Το ίδιο και στη μεγάλη οθόνη… Σε πολλές ταινίες “φιλοξενήθηκαν” πλάνα με λεωφορεία των υπεραστικών και αστικών συγκοινωνιών… Το “Route” έψαξε και βρήκε από το αρχείο διάφορα στιγμιότυπα από έργα που έγραψαν ιστορία.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ: Eπετειακό λεύκωμα του Υπεραστικού ΚΤΕΛ για τα 70 χρόνια λειτουργίας
To ROUTE θυμάται κάποια…
Αυτή η νύχτα μένει…
Δυο νέοι άνθρωποι, ένας μεγάλος έρωτας και η αναζήτηση των ονείρων τους σε μια Ελλάδα σκληρή, υποκριτική, δύσκολη. Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος πήρε 6 βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για την όμορφη, τρυφερή, ρομαντική και έντονα ρεαλιστική ταινία του. Η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη ανέδειξε την «ονειρική» διάσταση του έργου. Το κομμάτι «Αυτή η νύχτα μένει» θεωρείται ήδη θρυλικό.
Η κυρά μας η μαμμή…
Η ταινία του Αλέκος Σακελλάριου γυρίστηκε το καλοκαίρι του 1958 και έκανε πρεμιέρα την 1η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους. Έκοψε 37.094 εισιτήρια στην πρώτη προβολή. Ο γιατρός Λυκούργος Μπέκος, όταν παίρνει τη σύνταξή του από το ΙΚΑ, αποφασίζει να ανοίξει ιατρείο στο χωριό της συζύγου του, τη Λεστινίτσα, όπου εγκαθίσταται μόνιμα με την οικογένειά του. Εκεί δίνει μεγάλο αγώνα για να κερδίσει την εμπιστοσύνη των χωριανών, οι οποίοι, κατά παράδοση, καταφεύγουν για οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας στην Καλλιόπη Μουστάκη, μια (διπλωματούχο) μαμή, που «θεραπεύει» τα πάντα με βοτάνια, ματζούνια και ξεματιάσματα.
Le Casse
Η αστυνομική περιπέτεια του Ανρί Βερνέιγ γυρίστηκε στην Ελλάδα με πρωταγωνιστές τους Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Ομάρ Σαρίφ, Ντάιαν Κάνον και είχε “αναστατώσει” την Αθήνα!
Υπήρξε πλάνα καταδίωξης του Ομάρ Σαρίφ στις γειτονιές του Πειραιά, το 1971.
Μείνε κοντά μου, αγαπημένε
Πρόκειται για ταινία του 1968 με πρωταγωνιστή τον αείμνηστο πόλη Βοσκόπουλο.
Ένας νεαρός μαθαίνει από την μητέρα του ότι στην πραγματικότητα είναι υιοθετημένο παιδί. Μετά το θάνατο της θετής μητέρας του, αρχίζει να αναζητά τους πραγματικούς γονείς του. Η ταινία προβλήθηκε τη σαιζόν 1968-1969 και έκοψε 83.748 εισιτήρια.
«Τέρμα»
Βράδυ, ένας άντρας παίρνει το άδειο λεωφορείο για… Ρεματιά. Ο οδηγός μοιάζει να τον γνωρίζει. Αυτή θα είναι μια διαδρομή χωρίς προηγούμενο, χωρίς φρένα, χωρίς σταματημό. Παίζοντας με τον ηλεκτρικό φωτισμό του λεωφορείου και το σκοτάδι της νύχτας, με τη συνθήκη του θρίλερ, το μαύρο χιούμορ και τον υπαρξιακό στοχασμό, ο Δημήτρης Μουτσιάκας κάνει μια ταινία είδους σαν αλληγορικό ανέκδοτο βγαλμένο ωστόσο από μια παλαιότερη εποχή.
Ένα «Leoforio» διασχίζει την Ελλάδα
Το ντοκιμαντέρ των Κατρίν Κατελά και Σου Αγιελό (2019), με τη στήριξη του Ταμείου Συμπαραγωγών Ελλάδας – Γαλλίας και ελληνική συμπαραγωγή της Blonde, έκανε πρεμιέρα στο Visions du Réel της Νιόν στην Ελβετία τον περασμένο Απρίλιο.
Ενα ταξίδι, μια καθημερινή βόλτα εκατοντάδων χιλιομέτρων με το λεωφορείο. Από την χαοτική, πυκνοκατοικημένη πρωτεύουσα Αθήνα μέχρι την πιο μικρή απομακρυσμένη πόλη, το λεωφορείο διασχίζει ακτές, ορεινούς δρόμους και έρημα χωριά. Μια σύντομη ματιά στην καθημερινότητα, ένα βλέμμα στην ανθεκτικότητα των ανθρώπων σε εποχές κρίσης.
Το «Leoforio» ακολουθεί τρεις οδηγούς των ΚΤΕΛ, εν μέσω της ελληνικής κρίσης, μεταφέροντας τις καθημερινές ιστορίες τους.