Αφιερωματα

Η Centaurus Racing Team στο ROUTE για την 10ετή δράση της εντός και εκτός πίστας…

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Μία ομάδα νέων ανθρώπων, φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ξεκίνησε πριν από 10 χρόνια με όρεξη και μεράκι προκειμένου να κατασκευάσει ένα μονοθέσιο, τύπου Formula, εφαρμόζοντας τις γνώσεις της.

Δέκα χρόνια μετά, εκτός των 6 ιδρυτικών μελών προστέθηκαν ακόμη 25 φοιτητές, διαφόρων κλάδων, καταφέρνοντας να πετύχουν μεγάλες διακρίσεις στο εξωτερικό, να επιβραβευτεί το έργο τους για τα αγωνιστικά μονοθέσια, εκπροσωπόντας επάξια το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και γενικότερα την Ελλάδα στην Ευρώπη. 

Αυτή είναι η ομάδα Κένταυρος. Η ομάδα φοιτητών που κατασκευάζει μονοθέσια Fomula με… ελληνική υπογραφή.

Το Route επικοινώνησε με την ομάδα που αποδέχτηκε με χαρά να μας μιλήσει για το έργο της, τις διακρίσεις, αλλά και τα μελλοντικά της σχέδια.

Παραθέτουμε τη συνέντευξη:

-R. Πότε συστάθηκε η ομάδα σας και πως προέκυψε η ιδέα δημιουργίας της Centaurus Racing Team;

Η ομάδα Κένταυρος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ιδρύθηκε το 2009 και συνεχίζει μέχρι σήμερα συμπληρώνοντας 10 χρόνια μελέτης, σχεδιασμού και κατασκευής μονοθέσιων αυτοκινήτων τύπου formula. Η ιδέα της δημιουργίας μιας ομάδας Formula Student προέκυψε από την πρωτοβουλία που είχαν τα 6 ιδρυτικά μέλη, να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους και να καταφέρουν να κατασκευάσουν το πρώτο λειτουργικό μονοθέσιο, άξιο να ανταγωνιστεί τις υπόλοιπες ομάδες. Αυτές οι ομάδες, όπως και η δική μας, συμμετέχουν σε Παγκόσμιους Διαγωνισμούς Μηχανολογίας που γίνονται κάθε χρόνο και αφορούν τους τομείς σχεδιασμού, κοστολόγησης, επιχειρηματικού πλάνου και απόδοσης του οχήματος στην πίστα.

Αυτή τη στιγμή η ομάδα αποτελείται από 31 φοιτητές. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών είναι μηχανολόγοι, ωστόσο στην ομάδα  συμμετέχουν και άτομα από την σχολή των ηλεκτρολόγων, των αρχιτεκτόνων και του οικονομικού

Από την ημέρα που ξεκινήσατε έχετε επιτύχει πολλές διακρίσεις και η πορεία σας είναι αξιοθαύμαστη. Είχατε την αναμενόμενη στήριξη; Ποια ήταν τα κυριότερα προβλήματα που παρουσιάστηκαν και πως καταφέρατε να τα ξεπεράσετε;

Η πορεία της ομάδας είναι ανοδική, γεγονός που σημαίνει ότι κάθε χρόνο τίθενται υψηλότεροι στόχοι δεδομένου πάντοτε του ανθρώπινου και του οικονομικού δυναμικού. Πέραν από την προσωπική μας δουλειά, αναπόσπαστο κομμάτι του αποτελέσματος είναι η συμβολή και η στήριξη των χορηγών μας, καθώς επίσης του Πανεπιστημίου και του επιστημονικά υπεύθυνου της ομάδας μας κυρίου Αλέξη Κερμανίδη. 

Προσφάτως, συμμετείχατε σε τρεις διαγωνισμούς, στην Ιταλία και τη Γερμανία και Τσεχία. Αποσπάσατε διακρίσεις μεταξύ κορυφαίων πανεπιστημίων; Ποιες ήταν αυτές; Αντιμετωπίσατε δυσκολίες της τελευταίας στιγμής;

Για πρώτη φορά στην ιστορία μας, συμμετείχαμε  σε τρεις διαγωνισμούς, γεγονός που αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση για τα μέλη της ομάδας μας. Το αγωνιστικό κομμάτι των διαγωνισμών περιλαμβάνει τα στατικά και τα δυναμικά αγωνίσματα.Όσον αφορά τα στατικά, κριτές από κορυφαίες εταιρείες του μηχανολογικού τομέα ελέγχουν διεξοδικά την ομάδα στα εξής αγωνίσματα. Αυτά είναι: 

  • το Design Event, η παρουσίαση δηλαδή όλης της μελέτης και του σχεδιασμού  που κρύβεται πίσω από το μονοθέσιο, και η εξερεύνηση της σκέψης πίσω από το επιλεγμένο σχέδιο που παρουσιάστηκε. 
  • το Cost Report, ή αλλιώς η κοστολόγηση του μονοθέσιου, τόσο σαν σύνολο, όσο και σαν μεμονωμένα εξαρτήματα ελέγχοντας την οικονομική της βιωσιμότητα.
  • Τέλος το Business Plan Presentation, όπου η ομάδα αντιμετωπίζεται σαν μια επιχείρηση, η οποία αναζητά επενδυτές με στόχο να βγάλει το μονοθέσιο σε μαζική παραγωγή, διεγείροντας τον επιχειρηματικό τρόπο σκέψης της.

Στον διαγωνισμό της Τσεχίας καταφέραμε να αποσπάσουμε την πρώτη θέση στην κοστολόγηση και την δεύτερη θέση στο επιχειρηματικό πλάνο.Πολύ σημαντική διάκριση ήταν και η 9η θέση στον σχεδιασμό, στον διαγωνισμό της Γερμανίας, όπου ήρθαμε αντιμετωποι με μερικά από τα  κορυφαία πανεπιστήμια της Ευρώπης.

Προχωρώντας στα δυναμικά αγωνίσματα έχουμε:

  • το Autocross, ή αλλιώς οι κατατακτήριες του Endurance
  • το Acceleration, όπου αξιολογείται η επιτάχυνση του μονοθέσιου σε απόσταση 75 μέτρων 
  • το SkidPad, όπου δοκιμάζεται η πλευρική επιτάχυνση του μονοθέσιου σε μία διαδρομή σχήματος 8
  • και τέλος το αγώνισμα του Endurance, ι το πιο απαιτητικό αγώνισμα του διαγωνισμού, όπου 2 οδηγοί της ομάδας πρέπει να τερματίσουν μία διαδρομή 11 χιλιομέτρων ο καθένας. 

Στα δυναμικά αγωνίσματα καταφέραμε να αποσπάσουμε την 6η θέση στην επιτάχυνση και στο autocross στον διαγωνισμό της Τσεχίας.

Το formula student αποτελεί έναν σημαντικό σταθμό καθώς πρόκειται για μία μικρογραφία της F1 τόσο σε επίπεδο τρόπου εργασίας και σκέψης, όσο και σε επίπεδο ανταγωνισμού

Από όλη την σταδιοδρομία σας στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ποια στιγμή ή διάκριση ξεχωρίζετε;

Οι σημαντικές στιγμές για την ομάδα μας είναι όταν ανέβηκε στο βάθρο για να παραλάβει το βραβείο της πρώτης  θέσης στην κοστολόγηση, καθώς επίσης και όταν είδαμε το μονοθέσιο μας να τερματίζει 6ο στο αγώνισμα της επιτάχυνσης. Σημασία όμως πρέπει να δίνει κανείς και στις δύσκολες στιγμές της ομάδας οι οποίες σε γεμίζουν εμπειρίες και εφόδια για την συνέχεια, καθώς αναδεικνύονται τα λάθη σου και τότε είναι που έχεις την δυνατότητα να τα διορθώσεις.

Στη φετινή ΔΕΘ έγινε η παρουσίαση του μονοθέσιου «ΑΜΦΙΟΝΑΣ» Centaurus Racing Team στο περίπτερο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας; Ποια ήταν τα σχόλια των επισκεπτών;

Ήταν μεγάλη μας χαρά και τιμή να βρισκόμαστε και φέτος στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, καθώς κάθε χρόνο μας  δίνεται η δυνατότητα να προωθήσουμε και να δείξουμε στον κόσμο το ερευνητικό μας έργο καθώς και το πώς η ομάδα Κένταυρος εκπροσωπεί το Πανεπιστήμιο και την χώρα μας στη Ευρώπη.

Πόσοι φοιτητές απασχολούνται στο project και πόσες εργατοώρες χρειάστηκαν για να δημιουργήσετε το μονοθέσιο; Ποιο από όλα τα μοντέλα σας δυσκόλεψε περισσότερο στην ανάπτυξή του;

Αυτή τη στιγμή η ομάδα αποτελείται από 31 φοιτητές. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών είναι μηχανολόγοι, ωστόσο στην ομάδα  συμμετέχουν και άτομα από την σχολή των ηλεκτρολόγων, των αρχιτεκτόνων και του οικονομικού. Οι ώρες που χρειάζεται να αφιερώσει κανείς στην ομάδα είναι πολλές, καθώς είναι ένα απαιτητικό project, όμως αυτά που κερδίζει κανείς από την συμμετοχή του στο project είναι απαραίτητα εφόδια για την συνέχεια της επαγγελματικής του ζωής. Ο βαθμός δυσκολίας των μοντέλων που κατασκευάζουμε είναι συνιστώσα του ανθρώπινου δυναμικού καθώς επίσης τον υλικών και χρηματικών πόρων που διαθέτουμε κάθε φορά. Επομένως κάθε μονοθέσιο αποτελεί και μια καινούργια πρόκληση για την ομάδα, ώστε να καταφέρει να αξιοποιήσει σωστά τους πόρους και τις δυνατότητες που έχει για να επιτύχει τους στόχους της.

Ποια είναι τα συναισθήματά σας όταν δίνετε το παρών στις αγωνιστικές πίστες του Formula Student; Αισθάνεστε ικανοποίηση για αυτά που έχετε καταφέρει; Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των πανεπιστημίων;

Το συναίσθημα είναι απερίγραπτο και πολύ έντονο για κάθε μέλος της ομάδας. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως ο καθένας ξεχωριστά  έχει συμβάλει με την δική του προσπάθεια, για να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα που εκείνη την στιγμή βλέπουμε να τρέχει μπροστά μας.Είναι μεγάλη ικανοποίηση να βλέπει κανείς το μονοθέσιο μας να τρέχει μαζί με  ομάδες του εξωτερικού,που έχουν δίπλα τους μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλα εκείνη την στιγμή καταλαβαίνεις πως δεν έχεις τίποτα να ζηλέψεις, γιατί έχεις καταφέρει να αποτελείς έναν αντάξιο ανταγωνιστή τους.

Η F1 είναι η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Εκεί εργάζονται οι κορυφαίοι μηχανικοί και αεροδυναμιστές. Ανάμεσά τους βρίσκονται και κάποιοι Έλληνες. Έχετε όνειρο κάποια στιγμή να εργαστείτε σε ομάδα της F1;

Προκειμένου κάποιος να πετύχει τα όνειρα του θα πρέπει  σε  διάφορα στάδια της ζωής του, να κάνει τα κατάλληλα βήματα, ώστε να πετύχει τον τελικό του στόχο.Για έναν άνθρωπο, ο οποίος ενδιαφέρεται να εργαστεί μελλοντικά στην Formula 1, το formula student αποτελεί έναν σημαντικό σταθμό καθώς πρόκειται για μία μικρογραφία της F1 τόσο σε επίπεδο τρόπου εργασίας και σκέψης, όσο και σε επίπεδο ανταγωνισμού. Βέβαια η συμμετοχή στο Formula Student δεν συνεπάγεται ότι όλοι οι φοιτητές που ασχολούνται με το συγκεκριμένο project, έχουν ως στόχο να εργαστούν στην F1 καθώς πολλές από τις μελέτες που πραγματοποιούνται και ο γενικότερος τρόπος σκέψης για την επίλυση των προβλημάτων είναι ο ίδιος με αυτόν που υπάρχει σε ευρύτερους τομείς της βιομηχανίας.

Το περιοδικό μας το διαβάζουν χιλιάδες φοιτητές διαφόρων σχολών που επιλέγουν την ΚΤΕΛ Μαγνησίας για τις μετακινήσεις τους. Ως Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών τι θα τους συμβουλεύατε, όσον αφορά στην ακαδημαϊκή σταδιοδρομία; 

Ως τμήμα Μηχανολόγων με έδρα τον Βόλο, είμαστε πολύ χαρούμενοι από την συνεργασία και την βοήθεια που μας παρέχει το τμήμα μας, καθώς και τις δυνατότητες εξέλιξης που σου προσφέρει στους φοιτητές του. Η συμμετοχή στην ομάδα είναι μία από αυτές, καθώς συνδυάζεις θεωρητικές γνώσεις που αποκτάς κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, με πρακτική άσκηση πάνω σε ένα αγωνιστικό μονοθέσιο. Η συμβουλή που θα δίναμε λοιπόν σε έναν καινούργιο φοιτητή είναι να κυνηγάει τέτοιες ευκαιρίες που θα τον εξελίξουν ως μηχανολόγο μηχανικό αλλά και ως άνθρωπο.   

Τι νέο ετοιμάζει η Centaurus Racing Team, ποιο είναι το όνειρό σας και ποιες είναι οι προκλήσεις της νέας χρονιάς;

Η φετινή μας πρόκληση είναι η βελτιστοποίηση συγκεκριμένων κομματιών του Αμφίονα που θα έχει σαν αποτέλεσμα την δημιουργία μιας καινούργιας έκδοσης του υπάρχοντος μονοθέσιου. Η βελτιστοποίηση αυτή θα βασιστεί κατά κύριο λόγο στην ανατροφοδότηση των κριτών που αξιολόγησαν την ομάδα μας στους φετινούς διαγωνισμούς και θα έχει ως στόχο την αξιοπιστία του μονοθέσιου καθώς και την αύξηση της απόδοσής του εντός πίστας. Παράλληλα με αυτό το project θα ξεκινήσει ο σχεδιασμός του μονοθέσιου που θα κατασκευαστεί την επόμενη χρονιά, το οποίο θα χαρακτηρίζεται από καινοτομίες όπως: το σασί τύπου monoqoque, του οποίου το εξωτερικό σώμα είναι σχεδιασμένο να παραλαμβάνει φορτία έτσι ώστε να λειτουργεί και ως το δομικό πλαίσιο του αυτοκινήτου, καθώς και η έναρξη του project της αυτόνομης κίνησης.

Tη συνέντευξη μπορείτε να τη διαβάσετε και στο περιοδικό ROUTE που κυκλοφορεί στα υπερσύγχρονα λεωφορεία της ΚΤΕΛ Υπεραστικών Γραμμών Νομού Μαγνησίας