Αθόρυβα, υπεύθυνα, με συνέπεια και μεράκι η καλλιτεχνική ομάδα Urbanact δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, ομορφαίνοντας με τις παρεμβάσεις της το αστικό τοπίο.
Οργανωμένα, με τη συνεργασία ταλαντούχων γκραφιτάδων, street artists, κ.α. προωθεί τη τέχνη της δημόσιας τοιχογραφίας.
Με μία σύγχρονη εικαστική ματιά βάζει τη δική της πινελιά από την πολύχρωμη παλέτα της στο γκρίζο των πόλεων.
Το έργο της Urban Act και κορυφαίων graffiti artists έχει αναγνωριστεί εντός και εκτός συνόρων. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ετησίως δέχεται αιτήματα από φορείς, συλλόγους, ενώσεις, ιδρύματα, δήμους, ιδιώτες, για ανάπλαση των χώρων τους με τοιχογραφίες και εικαστικές δράσεις.
Από την εντυπωσιακή τοιχογραφία στο κτήριο του ΟΛΠ (Πειραιάς) -ίσως η μεγαλύτερη σε έκταση τοιχογραφία, σε όλο το κόσμο- έως και τις τοιχογραφίες στα ακριτικά νησιά, η Urban Act συνεχίζει να δημιουργεί μοναδικά έργα.
Αυτή η ομάδα δραστηριοποιείται και στον Βόλο. Δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο το εικαστικό lifting από τον μόνιμο κάτοικο ή τον επισκέπτη της πόλης.
Με την υλοποίηση πάνω από σαράντα δημόσιων έργων τέχνης-τοιχογραφιών, σε σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και σημαίνοντες χώρους στον αστικό ιστό, η Urban Act αφήνει το δικό της αποτύπωμα στην περιφέρεια της Μαγνησίας σε κτήρια όπως: Ο σταθμός των ΚΤΕΛ Υπεραστικών Γραμμών, ο Συνεταιρισμός “Δήμητρα”, το Λιμεναρχείο, το Νοσοκομείο, το Κολυμβητήριο, διάφορα σχολεία, καθιστώντας τον Βόλο ως ένα «Υπαίθριο Μουσείο Τοιχογραφίας»…
-Πώς αποφάσισε η URBAN ACT και οι καλλιτέχνες να προχωρήσουν στην εξαιρετική πρωτοβουλία δημιουργίας δημόσιων τοιχογραφιών στην Ελλάδα και την εικαστική παρέμβαση στο αστικό τοπίο;
Η ιδέα προέκυψε σαν συνέχεια των πρωτοβουλιών που είχαμε σαν ένας κύκλος γκραφιτάδων και στενών συνεργατών, για οργανωμένες παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο το οποίο σιγα σιγά έκτισε μια δυναμική η οποία αγκαλιάστηκε απο πολλούς κατοίκους φορείς κ.α. Το 2002 ήταν μια χρονιά ορόσημο μιας και υλοποιήσαμε το πρόγραμμα «Χρωμόπολις» με τη συμμετοχή καλλιτεχνών από όλες τις ηπείρους, και τη δημιουργία μεγάλων τοιχογραφιών σε 12 πόλεις ανά την Ελλάδα (η μια απο αυτές ήταν και ο Βόλος με την τοιχογραφία στο σιλό του λιμανιού), το οποίο ουσιαστικά έδωσε το έναυσμα για πολλούς καλλιτέχνες παλιούς και νέους να μπολιαστούν με την έννοια της δημόσιας τοιχογραφίας. Αλλά το κυριότερο έδωσε τα “φώτα” και σε πόλεις και φορείς στο εξωτερικό να «στήσουν» οργανωμένα προγράμματα δημόσιων τοιχογραφιών.
-Με ποια κριτήρια επιλέγει ο artist την εκάστοτε τοιχογραφία και εικαστική παρέμβαση;
Αν το έργο είναι ανάθεση ο καλλιτέχνης εκ των πραγμάτων έχει μια συγκεκριμένη θεματική για να δουλέψει, αν όχι τότε λαμβάνει υπόψιν του την ιστορία του χώρου-τόπου, τη θέση του κτιρίου στο χώρο, τις γνώμες των ιδιοκτητών που τον “φιλοξενούν” κ.α.
-Από τεχνικής άποψης ποιο ήταν το πιο απαιτητικό, σε ώρες, βαθμό δυσκολίας, project και σε ποια περιοχή;
Το πιο απαιτητικό ήταν σίγουρα το έργο μας στον ΟΛΠ στον Πειραιά, όπου υλοποιήσαμε τη μεγαλύτερη σε έκταση τοιχογραφία -ίσως και σε όλο το κόσμο- είχαμε να δουλέψουμε με σαθρές επιφάνειες, καθόλου λείες που σημαίνει οτι δεν υπήρχε δυνατότητα χρήσης πινέλου ή ρολού, έπρεπε να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο να βρεθεί μια ισορροπία στα εικαστικά έργα για να μπορεί ο κάθε επισκέπτης να τα βλέπει και από μακριά και από κοντά, τα μοναδικά ύψη -70 μέτρα το ψηλότερο σημείο κ.α..
-Ο Βόλος είναι η μοναδική πόλη στην Ελλάδα με τις περισσότερες μεγάλες υπαίθριες τοιχογραφίες. Πώς και γιατί επελέγη η πρωτεύουσα της Μαγνησίας;
Δεν υπήρχε καμία σκέψη ή αρχικό σχέδιο να γίνει ο Βόλος ένα μοναδικό υπαίθριο μουσείο δημόσιων τοιχογραφιών. Ήρθε σιγά σιγά κομμάτι κομμάτι και με τη συνεχή προσπάθεια μας με μικρά φεστιβάλ, με μικρές τοιχογραφίες, με την αποδοχή και στήριξη των κατοίκων, των τοπικών φορέων και καταστημάτων κ.α. Ο Βόλος πλέον μέσω των διεθνών επαφών της UrbanAct έχει την δυνατότητα να φιλοξενεί κάθε χρόνο τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο των δημόσιων τοιχογραφιών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Πρόσφατα εκδώσαμε και έναν μοναδικό χάρτη τοιχογραφιών στην πόλη, σε συνεργασία με την εφημ. Ταχυδρόμος, και η πρώτη του έκδοση έχει ήδη εξαντληθεί.
-Παρεμβάσεις σε σχολικά κτήρια, ξεχασμένα ελληνικά νησιά, αστικά τοπία, ποιος είναι ο επόμενος στόχος σας;
Συνεχίζουμε τα προγράμματα μας είτε μεγάλα είτε μικρά, τον Δεκέμβριο παρουσιάζουμε στην Βαρκελώνη στην MTN Gallery, μετά από δέκα χρόνια κυκλοφορίας του λευκώματός μας του “MuralArt”, το νέο μας λεύκωμα το “Mural Masters”, όπου παρουσιάζουμε 100 από τους καλύτερους νέους τοιχογράφους του κόσμου με ρίζες στο χώρο του streetart.
Συνεχίζουμε τη δυναμική μας συνεργασία με τον ΔΟΕΠΑΠ ΔΗΠΕΘΕ και το αγαπημένο μας φεστιβάλ τοιχογραφιών στη πόλη του Βόλου το “CityCall”, ετοιμάζουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα τοιχογραφιών σε τρεις πόλεις στην Ελλάδα και μια ιδιαίτερη παρέμβαση που θα ανακοινωθεί το 2019 και φυσικά είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνεργασίες και νέες προτάσεις.
INFO:
urbanact.gr
@urbanact.gr
facebook.com/urbanact.gr
facebook.com/zografizontasxolikaktiria
email: carpediemact@gmail.com