Αφιερωματα

Σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα: «Υπερ-κόμβος» σαν τέρμιναλ αεροδρομίου

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Τέλος διαφαίνεται να μπαίνει στο σίριαλ πολλών επεισοδίων για την υπόθεση κατασκευής ενός σύγχρονου Τερματικού Σταθμού ΚΤΕΛ στην Αττική.

Οι πεπαλαιωμένες εγκαταστάσεις των ΚΤΕΛ Κηφισιού και Λιοσίων θα αποτελέσουν παρελθόν μετά την κατασκευή του τερματικού σταθμού στον Ελαιώνα, καθώς, έπειτα από πολλά χρόνια, το project μπαίνει σε φάση προγραμματισμού και υλοποίησης.

Στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη αναρτήθηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ η απόφαση για ανάθεση του έργου χρηματοοικονομικού συμβούλου που όριζε κατόπιν διαγωνισμού την Grant Thornton, η οποία και θα αναλάμβανε το συμβουλευτικό έργο έναντι 457.000 ευρώ.

Το έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων προκαταρκτικές συζητήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, εύρεση χρηματοδότησης, προσέλκυση επενδυτών και κατάρτιση Τευχών Δημοπράτησης, θα διαρκέσει 2 χρόνια (δύο φάσεις), ενώ ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για την κατασκευή του έργου αναμένεται να βγει στον αέρα έως τις αρχές του 2021. Η πρώτη, διάρκειας 12 μηνών, ουσιαστικά αφορά την ωρίμαση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ενώ η δεύτερη φάση που θα διαρκέσει ένα ακόμη έτος αφορά την κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης και όλη την υποστήριξη μέχρι τη συμβασιοποίηση.

Η σύμβαση θα υπογραφεί μεταξύ του αναδόχου και του Κ.Σ.Α.Υ.Λ.Ε. ΣΥΝ. Π.Ε. που θα είναι ο Φορέας Υλοποίησης του έργου.

Όταν η μακέτα γίνεται επιτέλους έργο…

Το ακίνητο που έχει επιλεγεί να στεγάσει τον νέο τερματικό σταθμό είναι περιουσία της Αττικό Μετρό, βρίσκεται στην περιοχή του Ελαιώνα (Βοτανικός) και αναμένεται να εξυπηρετεί ετησίως περίπου 16 εκατ. επιβάτες. Η σχετική μελέτη έχει ολοκληρωθεί από το ΕΜΠ.

Ο «Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων» (ΚΣΥΛ) προβλέπεται να κατασκευασθεί πάνω από το αμαξοστάσιο του Μετρό στον Ελαιώνα. Γι΄ αυτό το λόγο έχει υπογραφεί σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ της Αττικό Μετρό, του Δήμου Αιγάλεω και των ΚΤΕΛ.

Θα φιλοξενεί το σύνολο των 42 γραμμών ΚΤΕΛ, οι οποίες τώρα βρίσκονται στους σταθμούς του Κηφισού και της οδού Λιοσίων.

Σαν τέρμιναλ αεροδρομίου…

Ο νέος τερματικός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα θα αντικαταστήσει τους σημερινούς παρωχημένους σταθμούς και θα εκσυγχρονίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το επιβατικό κοινό. 

Βάσει των σχεδίων θα εκτείνεται σε επιφάνεια 40.000 τ.μ. και θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής. Σημειώνεται ότι ο μελλοντικός σταθμός θα συνδεθεί με το δίκτυο μετρό (σταθμός μετρό Ελαιώνας) που θα εξασφαλίζει τη μετακίνηση των επιβατών προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», το κέντρο της Αθήνας και το λιμάνι του Πειραιά.

Υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 35.000 αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών ημερησίως, με 70 θέσεις στάθμευσης λεωφορείων και άλλες 23 για διεθνείς γραμμές. Οι εμπορικές χρήσεις θα εκτείνονται σε 16.000 τ.μ., προβλέπουν μέχρι και ξενοδοχείο, χώρους πρασίνου, 572 θέσεις πάρκινγκ. Επιπλέον τ.μ. προορίζονται για ΚΤΕΛ, ταξί και αστικές συγκοινωνίες.

Τα ΚΤΕΛ θα βρίσκονται στο επίπεδο και από πάνω οι διάφορες ψυχαγωγικές και άλλες εγκαταστάσεις, ενώ από κάτω θα είναι το Μετρό. Η υπόγεια διάβαση έχει ήδη κατασκευαστεί. Θα μοιάζει σαν τέρμιναλ αεροδρομίου και θα προσφέρει τόσο στους επαγγελματίες οδηγούς, όσο και στους επιβάτες τις απαραίτητες ανέσεις και διευκολύνσεις όπως αρμόζει σε μία απαιτητική εποχή.

Έργο κομβικής σημασίας

To έργο θεωρείται υψίστης σημασίας για τον νομό Αττικής, ο οποίος σήμερα εξυπηρετείται από δύο Υπεραστικούς σταθμούς Λεωφορείων σε Κηφισό και Λιοσίων, που λειτουργούν έχοντας ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους, ενώ η πρόσβαση σε αυτούς γίνεται οδικώς με αυτοκίνητο, ταξί ή αστικά λεωφορεία.

Η έναρξη λειτουργίας του υπερ-σταθμού, που δεν προβλέπεται πριν από το 2020, αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η Λεωφόρος Kηφισού, αλλά και η Λεωφόρος Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την πλατεία Kαραΐσκάκη.

Στη διάρκεια του 2ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ο υποδιευθυντής Νέων Έργων στη Διεύθυνση Στρατηγικής Ανάπτυξης της Αττικό Μετρό, Παναγιώτης Κλήμης, εκτίμησε το κόστος του έργου περί τα 150 εκατ. ευρώ και διευκρίνισε πως η αρμόδια αρχή για την δημοπράτηση, βάσει του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, είναι ο συνεταιρισμός ΚΣΑΥΛΕ.

Είναι δεδομένο ότι το έργο θα δώσει μία αναπτυξιακή δυναμική στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, ωστόσο μέχρι σήμερα παραμένει ανοιχτό το ακανθώδες ζήτημα που αφορά στον τρόπο χρηματοδότησης του έργου.