Απόλυτος πρωταγωνιστής. Υποδειγματικός πατέρας. Αρσενικό παλιάς κοπής.
Μετρά συνεργασίες με κορυφαία “ιερά” ονόματα όπως ο Κάρολος Κουν, ο Ζυλ Ντασσέν, η Κατρίν Ντενέβ, ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, η Eva Bergman, ο Παντελής Βούλγαρης. Διακρίθηκε με κρατικά βραβεία. Έλαβε τιμητικές διακρίσεις από θρύλους της παγκόσμιας βιομηχανίας θεάματος.
Αυτός είναι ο Στράτος Τζώρτζογλου ένας χαρισματικός ηθοποιός, ζεν πρεμιέ, αγαπημένος (σ.σ. πάντα ταπεινός) σταρ χιλιάδων τηλεθεατών, αλλά πάνω άνθρωπος.
Βίωσε την φτώχεια, εργάστηκε από παιδί, απέκτησε δόξα και χρήμα, αλλά μέσα από μία διαρκή εσωτερική πάλη κατάφερε να βγει αλώβητος ως ένας αληθινός, ειλικρινής και ευτυχισμένος, εν τέλει, άνθρωπος.
Ζήσε την μέρα σου σαν να είναι η τελευταία, με την περιέργεια ενός μικρού παιδιού
Απολαύσαμε μία μακρά συζήτηση με τον Στράτο, ο οποίος κατέθεσε την δική του αλήθεια για την πανδημία, τον χώρο του θεάματος, τον τρόπο σκέψης και ζωής, άνευ υπεκφυγών.
Επιβεβαίωσε ακόμη μία φορά με την δημοφιλία του στο τηλεοπτικό ριάλιτι ΦΑΡΜΑ πως όσο κι αν κάποιοι βάζουν προσκόμματα, η σχέση ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης που έχει χτίσει όλα αυτά τα χρόνια με το κοινό του, βασίζεται σε γερά θεμέλια.
Με την αστάθεια που προκαλεί η πανδημία, ακόμη και ο ίδιος δεν ξέρει τι μέλλει γενέσθαι από Σεπτέμβρη, όσον αφορά στα επαγγελματικά του. Προς ώρας απολαμβάνει όμορφες στιγμές με την σύζυγό του Σοφία, καμαρώνει τον γιό του που προοδεύει στο εξωτερικό και με ενθουσιασμό παραδίδει διαδικτυακά μαθήματα υποκριτικής και αυτοβελτίωσης.
Εκτιμά ότι η εποχή που διανύουμε φέρνει ραγδαίες εξελίξεις, πιστεύει στην νέα γενιά που θα σηματοδοτήσει την αλλαγή και συμβουλεύει: “Ζήσε την κάθε μέρα σου σαν να ναι η τελευταία”.
Για κάποιους η περίοδος των lockdown υπήρξε εξαιρετικά δύσκολη. Άλλοι αξιοποίησαν την δύσκολη αυτή συγκυρία για προσωπική ανασύνταξη, νέες στοχεύσεις και εσωτερικό διάλογο. Εσύ τι πιστεύεις;
Για την Μεταπολεμική γενιά, στην οποία ανήκω, θεωρώ ότι δεν έχει συμβεί κάτι πιο σημαντικό και αναπάντεχο από την πανδημία. Αν συγκρίνεις την περίοδο του κορωνοϊού με τα όσα έζησαν οι παππούδες μας θα αντιληφθείς ότι δεν είναι τίποτα. Για μία γενιά όμως που δεν γνώρισε πόλεμο, αλλά μία πλαστική-ψεύτικη ζωή για καμιά 20αριά χρόνια με υπερβολές (σπίτια στη Μύκονο, διακοποδάνεια, άκρατη πολυτέλεια) και κατάπτωση των αξιών του ηθικού τρόπου ζωής, ο κορωνοϊός ήρθε και τα σταμάτησε όλα. Έγινε ένα πάγωμα του χρόνου σε παγκόσμιο επίπεδο.
Mετά από μεγάλες κρίσεις δημιουργήθηκαν κορυφαία έργα τέχνης
Εκτιμώ ότι η πιο ανεκπαίδευτη μερίδα του πληθυσμού της γης, μάλλον, βίωσε την πανδημία με αμηχανία, θυμό, έχοντας όλα τα γνωρίσματα των ανθρώπων που δεν έχουν κατανοήσει ότι η πραγματική ζωη δεν βρίσκεται στα υλικά αποκτήματα και τις κοντοπρόθεσμες απολαύσεις, αλλά στον τρόπο που κάποιος μπορεί να αντιληφθεί την όποια πραγματικότητα, μέσα από ένα πρίσμα το οποίο πρέπει να εμπεριέχει πνευματικές αξίες όπως συμπόνοια, αλληλοβοήθεια, προσφορά στο κοινωνικό σύνολο.
Τι σε ενόχλησε την περίοδο της πανδημίας, πως αντιμετώπισες τις καταστάσεις;
Η αλήθεια κρύβεται πάντα στην αγάπη παρότι είναι χιλιοειπωμένη λέξη, είναι μια καλή στιγμή να ενωθούμε για να μπορέσουμε να καταλάβουμε ό,τι δεν αντιλήφθηκαν οι προηγούμενες γενιές. Κινούμαι σε διάφορα επίπεδα ύπαρξης. Εγώ έχω μάθει να είμαι μόνος χωρίς να νοιώθω μοναξιά και να είμαι γεμάτος δημιουργική, υγιή, μοναχικότητα.
Δεν με ενόχλησε τόσο που επλήγη οικονομικά, όπως όλοι στην Ελλάδα, αλλά περισσότερο για ανθρώπους που αγαπάω διότι δεν είχαν την ίδια πνευματική αντιμετώπιση που προσπάθησα να έχω εγώ. Ανώτεροι πνευματικά από μένα, όπως κάποιοι καλόγεροι του Αγίου Όρους, που τους θεωρώ πνευματικούς μου πατέρες, που με καθοδηγούνε μέσα από κάποιο αξιακό σύστημα που εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχω ξεκινήσει να το ασπάζομαι και να το δουλεύω πάνω σε αυτό. Δεν βρήκα ξαφνικά έναν ιερέα και άρχισα να πιστεύω στον Χριστό. Σε δύσκολες κορυφώσεις της ύπαρξής μου πήγαινα στο Άγιο Όρος για 2-3 μήνες. Ακόμα και αυτή η πορεία με βοήθησε ώστε να βλέπω τα πράγματα ακόμα κι αν φαινομενικά ειναι εχθρικά προς εμένα, να μπορω να παρατηρώ την μεγάλη εικόνα. Και να βλέπω τι ενώνει τους ανθρώπους και όχι ποιος έχει δίκιο. Ζήσε την μέρα σου σαν να είναι η τελευταία, με την περιέργεια ενός μικρού παιδιού. Ζήσε το τώρα όσο πιο ειλικρινά γίνεται.
Ποια είναι η γνώμη σου για τα μέτρα;
Εξαπολύθηκε ένας ιός, ο οποίος μπορεί να μην είναι τόσο θανατηφόρος, όσο τα μέτρα που ελήφθησαν για την προστασία της κοινωνίας, αλλά στο τέλος οι περιορισμοί θα οδηγήσουν σε παράκρουση. Αν ξανακλείσει η Ελλάδα, η οικονομία, ένα πέπλο φτώχειας θα σκεπάσει τα πάντα.
-O πολιτισμός οι κινηματογραφικές παραγωγές πληγώθηκαν, θα επιστρέψουν σε προ-covid επίπεδα.
Πιστεύω ότι ο Πολιτισμός θα επανακάμψει. Να σου θυμίσω ότι οι μεγαλύτεροι θεατρικοί συγγραφείς (Ιονέσκο, Μπέκετ, Ντοστογιέφσκι) έγραψαν κορυφαία έργα τέχνης, μετά από μεγάλες κρίσεις. Αυτή η κρίση θα δημιουργήσει πολιτισμό. Οι άνθρωποι θα θελήσουν να εκφραστούν μέσα από την τέχνη.
-Παρακολουθείς Netflix; H χώρα μας μπορεί να συμμετέχει με ταινίες σε τέτοιες πλατφόρμες;
Η Δανία έβγαλε τον Λαρς φον Τρίερ που κυριάρχησε σε όλα τα φεστιβάλ, ο γαλλικός κινηματογράφος είναι σε άλλο επίπεδο, η Ελλάδα δεν έχει τα λεφτά. Την εποχή που εμφανίστηκε ο ΦΙΝΟΣ δημιούργησε ένα εργοστάσιο παραγωγής εμπορικών ταινιών με την Βουγιουκλάκη, Κούρκουλο, κ.α.. Αν δεν υπάρχει βιομηχανία δεν μπορεί να παραχθεί πολύ έργο. Όμως πιστεύω στην ποιοτική ματιά Ελλήνων καλλιτεχνών, σκηνοθετών, ηθοποιών, που μπορούν να δημιουργήσουν “μικρά κοσμήματα”. Η Ελλάδα αποτελεί ένα απέραντο σκηνικό, αποτελεί ένα πολιτιστικό σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Υπάρχει ελπίδα γιατί έχουμε σπουδαίους καλλιτέχνες.
Παρακολουθώ τέτοιες πλατφόρμες. Σκέψου ότι μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες το La Casa De Papel ξεκίνησε ως ισπανικό αστείο και οι πρωταγωνιστές έγιναν αργότερα (μέσω του Netflix) superstar παγκοσμίως.
– Πρόσφατα συμμετείχατε στο ριάλιτι «Φάρμα» με ένα concept που σας έφερε μακριά από την πολύβουη πόλη και πολύ κοντά στη φύση. Τι κρατάς απ αυτή την εμπειρία; Θεωρείς ότι είσαι άνθρωπος της πόλης ή της Φύσης;
Έχω φτάσει σε μία κατάσταση ύπαρξης, δεν εννοώ ηλικιακά, αλλά από τον τρόπο που έχω ερμηνευσει την μέχρι στιγμής πορεία της ζωής μου, που έχω πετάξει πολλά περιττά πράγματα. Έχω βιώσει εποχές με πολλά χρήματα, δόξα και κάποιες περιόδους με αφραγκιά. Όταν δεν έχεις τίποτα, δεν ξέρεις πως να έχεις πολλά. Όταν ξαφνικά έχεις πολλά και μετά τίποτα ο πόνος είναι διπλός. Οι αλήθειες που αποκόμισα από αυτά τα σκαμπανεβάσματα ήταν τοσο μεγαλειώδη που με έκαναν να “ξεφλουδίσω” το λεγόμενο κρεμμύδι της ύπαρξης για να φτάσω στον πυρήνα του. Έτσι πολλά που θεωρούσα αναγκαία τα πέταξα μακριά.
Η Φάρμα ήταν ένα μεγάλο σχολείο
Έμεινα στη Φάρμα επί 10 εβδομάδες. Είχα ανάγκη να επικοινωνήσω με τη Φύση. Η Φύση και η ανάγκη μου να ρθω κοντά σε αυτή ήταν το μόνο φιλικό στοιχείο προς εμένα. Στη Φάρμα οι διαγωνιζόμενοι ήταν καλά παιδιά που πάλευαν με τα σκοτάδια τους, καθώς όλοι ήμασταν σε έναν αναγκαστικό-καταναγκαστικό συμβιβασμό, ο καθένας ανάλογα με βιοτικό, μορφωτικό, ψυχολογικό επίπεδο και προσπαθούσαν να συνυπάρξουν με διαφορετικούς ανθρώπους. Μπορεί να μην είχα εμπειρία με τα ζωάκια, γέμισα οξυγόνο και έφτασα σε ένα εξαιρετικό επίπεδο συνειδητοποίησης της ζωής και της ύπαρξης. Είδα με δέος πως οι φιλίες μπορούν να καταστραφούν στο κομμάτι της επιβίωσης. Ήταν μεγάλη αντίφαση, αλλά την ίδια στιγμή απελευθερωνόσουν από πολλούς φόβους. Η Φάρμα ήταν ένα καλό σχολείο και αν μπορούσα να την διδάξω πλάνο-πλάνο θα εκπαίδευα πολύ κόσμο.
Ποιες είναι οι διαφορές της σημερινής εποχής με τις χρυσές δεκατίες του παρελθόντος;
Δεν έχει σημασία πόσα λεφτά θα βγάλεις. Ζούμε στην εποχή των ραγδαίων εξελίξεων και πάμε ανέτοιμοι καθώς δεν έχουμε τα ηθικά στηρίγματα και μία ερμηνεία στηριγμένη στον σωστό τοίχο, τον ηθικό. Μετρά να είσαι μία καλλιεργημένη ψυχή, ενώ στην εποχή του υλισμού φαντάζει ανεδαφικό, ουτοπικό και ηλίθιο.
Λίγο πριν το 90’ μεγάλωσε μία γενιά, στην προ-ινσταγκραμική περίοδο, η οποία γαλουχήθηκε με την ιδέα ότι πρέπει να πάει Μύκονο, να βρει έναν πλούσιο γαμπρό, να αποκτήσει ένα πανάκριβο αυτοκίνητο.
Ότι γινόταν στην Αμερική, εμείς στην Ελλάδα το ακολουθούσαμε 10 χρόνια μετά. Σκέψου ότι ξαφνικά για να διαφημίσω μία δουλειά έπρεπε να βγω σε 25 εξώφυλλα. Κάναμε μία απότομη μετάβαση στην αντιπέρα όχθη με πολυτέλεια και χλιδή. Αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός ότι μία πορτιέρισα instagrammer με 200.000 followers ακόμη και αγορασμένους θα πάρει λεφτά θα κάνει διακοπάρες και κάποια που σπουδάζει μπορεί να μην έχει να πληρώσει το νοίκι της.
Λέει ο Καβάφης: “Σιγά-σιγά, αδιόρατα, έχτισαν γύρω μας τείχη”. Κάθε μέρα πέφτουμε από την σκάλα της ηθικής και μεταμορφωνόμαστε σε κάτι άλλο. Εγώ πάντα ήμουν προσεκτικός για να μην ταυτιστώ με το θεαθήναι, έδωσα εσωτερικές μάχες και πάντα αναρωτιόμουν αν το καθετί το επιθυμούσε πραγματικά η καρδιά μου.
Πως θα μπορούσε ο κάθε άνθρωπος να είναι έτοιμος για το μέλλον;
Οι άνθρωποι θα ήταν καλό να μπορούσαν να εκπαιδευτούν από βιβλία όπως τα ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ του Αριστοτέλη. Αν μεγάλωναν με προσδιορισμένες και σαφείς αξίες θα ήταν έτοιμοι να αντιμετωπίσουν εσωτερικές μάχες και αργότερα τις άλλες και να μην είναι τόσο ευάλωτοι. Δεν έχουμε εκπαιδευτεί σωστά από την αρχή, δεν τα έχουμε δουλέψει σωστά, βαδίζουμε στη ζωή… ξυπόλυτοι στα αγκάθια για να μην πω τον Χορό του Ζαλόγγου.
-Θα θέλαμε λίγα λόγια για τα μαθήματα υποκριτικής και αυτοβελτίωσης που παραδίδετε. Σε ποιους απευθύνεστε και τι προσφέρουν επι της ουσίας τα μαθήματα αυτά;
Έχω ευφυείς μαθητές από 14 έως 60 ετών. Το Ίντερνετ ενώνει. Παρακολουθούν τα μαθήματά μου άνθρωποι από τη Γαλλία, το Μαϊάμι. Ταυτίζομαι με τα νέα παιδιά, καθώς είμαι πατέρας και λατρεύω τον γιό μου, έχω ευαισθησία στη νέα γενιά ανθρώπων. Στόχος μου είναι μέσω του παιχνιδιού, του κεφιού, να “παντρέψω” τον Απόλλωνα που συμβολίζει την ορθή σκέψη, την αυτοπειθαρχία, την ταπεινότητα, με την έκσταση και τον ενθουσιασμό του Διονύσου. Αποτελεί μεγάλη ευθύνη να είσαι δάσκαλος. Ξεκίνησε με μεγάλη ανταπόκριση αυτή η ιντερνετική προσπάθεια. Θέλω να δημιουργήσω ομάδες για να ανεβάσω θεατρικές παραστασεις μαζί με τα παιδιά, αρχικά στο διαδίκτυο και αργότερα, κορωνοϊού επιτρέποντος, σε φυσικό χώρο.
Τα ON LINE ΤΑΞΙΔΙΑ ΖΩΗΣ απευθύνονται σε εφήβους από 14 ετών που θέλουν να εισχωρήσουν ακόμα πιο βαθιά στο κόσμο του θεάτρου αλλά καισε ενήλικες που επιθυμούν να διευρύνουν τις γνώσεις τους μέσα από το θεατρικό παιχνίδι σε συνδυασμό με τους 16 Νόμους της Επιτυχίας του Ναπολέοντος Χιλλ και έννοιες όπως: Αρμονία- Αυτοπειθαρχία- Σκέψη- Ελκυστική Προσωπικότητα- Μόρφωση – Συνεργασία – Μνήμη – Φαντασία – Ο Νόμος της Έλξης – Περιβάλλον – Δημιουργική φύση της Φαντασίας- Πρωτοβουλία και Ηγεσία.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 6932407777, 6973035299, 2112131171
website: stratostzo.com και instagram startos_tzortzoglou